• alv2b

    alv2b

  • Banner-1-juni

    Banner-1-juni

  • Banner-midweek
  • Kampbanner

    Kampbanner

  • De kantine is contantloos

    De kantine is contantloos

    Het gaat goed met ons huis, de kantine. Het aantal stamgasten neemt toe. Gevolg is dat wij als BCO doorontwikkelen in gebruik en exploitatie van ons huis. Dit betekent vooruitgang en aanpassingen. Een belangrijke aanpassing is dat je in de kantine alleen nog met pinpas kan betalen...

  • kantine2

    kantine2

donderdag, 04 augustus 2016 07:11

BCO Zomerblog, Fit, Fast & Fun! Deel 4. 'Cooling Down!'

Geschreven door 

Cooling - Down!

Na je training, zeker als die intensief is geweest, is het super belangrijk dat je afsluit met een goede cooling-down. De cooling-down is het omgekeerde van de warming-up .Het is altijd belangrijk om je lichaam na het sporten tot rust te brengen. Een goede cooling-down is immers noodzakelijk voor het herstel van je lichaam. En ook voorkom je daarmee blessures. De praktijk leert dat cooling down niet altijd vanzelfsprekend is na de trainingen, terwijl die eigenlijk net zo belangrijk is aan de warming-up, dus leg jezelf die discipline op en… just do it!

Met een cooling- down zet je namelijk een aantal processen in werking waardoor je lichaam goed kan herstellen. Je hartslag gaat geleidelijk weer omlaag tot een normale hartslag in rust. Zo verklein je de kans op hartritmestoornissen. Je bloeddruk komt weer op een normaal niveau en je bloedcirculatie herstelt zich. Tijdens je training gaat er immers relatief veel bloed naar je spieren. Door een cooling-down past je bloedcirculatie zich weer aan en krijgen andere lichaamsdelen weer meer bloed. Als je na een intensieve inspanning plotseling zou stoppen, zou je je duizelig kunnen worden doordat je bloedcirculatie dan niet rustig heeft kunnen herstellen.

Tot slot, en dit is heel belangrijk, bevordert een cooling- down de afvoer van afvalstoffen zoals melkzuur uit de spieren. Melkzuur? Melkzuur geeft tijdelijk dat zwaar gevoel in bijvoorbeeld je benen ( “papbenen”) en hoopt zich tijdens de inspanning op in je spieren. Door een cooling-down verdwijnt dit sneller en voorkom je stijfheid en spierpijn. En verminder je de kans op een blessure.

 

Opbouw cooling-down:

  • Loop , huppel of wandel eerst rustig uit;

 

Doe vervolgens wat lichte, dynamische rekoefeningen;

 

Sluit je cooling-down af met een aantal ( passieve) rekoefeningen die bij badminton passen;

 

Zoals benen kruisen en langzaam buigend je handen naar je voeten;

 

Lang zit, rechter hand naar je linker voet;

 

Handen vouwen achter je rug etc, etc;

 

En sluit af met een douche, bij voorkeur afwisselend warm en lauw water;

 

Dat laatste is lastig in “de Arkendonk”(!), maar thuis kun je dat wel!

 

Vragen over het bovenstaande?

Je weet mij te vinden!

Clemens

Lees 1364 keer

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.